Přeskočit na hlavní obsah

Antifragilita

Slovo, které vám s největší pravděpodobností nic neříká. Ani mně donedávna nic neříkalo. Možná vás napadá, že to bude opak fragility (křehkosti). Do určité míry je antifragilita (tento pojem vymyslel Nicholas Taub) schopnost posílit poškozením. Prostě, když se vám stane něco, co vám ublíží, ale na druhou stranu z toho posílíte.
"Co tě nezabije, to tě posílí." Nietzsche
Jako když lernské hydře při useknutí jedné hlavy narostly další dvě. Dostávat rány lze považovat za neštěstí, ale pokud se z toho poučíte, něco ve svém životě díky tomu změníte…budete rány považovat za zkušenosti. Budete silnější, úspěšnější a šťastnější.

Určitě je to lepší způsob než se zaměřovat na své utrpení a zabředat v depresích.

"Utrpení bolí pouze chvíli,
utrpení omlazuje, sílí,
osvobozuje, učí se smát,
učí umírat." Josef Holý

báseň Zasypaný hrobník, sbírka Mračna


Já se těším vždy na nové výzvy, dřív bych se jich obávala, ale teď? Teď jsem zvědavá, jaké nové příležitosti mi přinesou a kam mě zanesou. Jednou jsem si hodně ublížila, ze začátku to bylo zlé. Ale pak jsem změnila svůj životní postoj, přehodnotila nějaké věci. A jsem silnější, zvládám překážky a životní nepříjemnosti mnohem lépe. V podstatě to bylo téměř to nejlepší, co se mi mohlo stát. Dokonce v té chvíli mi to i pomohlo v jiné životní sféře. Takže pokud si procházíte něčím těžkým, věřte v lepší zítřky a běžte jim naproti! Nemá cenu se zbytečně obávat budoucnosti, strachovat se ze životních zkoušek a nervovat se čímkoliv. Ale vždy si můžete trochu poplakat a nebo do něčeho bouchnout ;).

Taky bych doporučila nezaměřovat se jen na jednu oblast ve svém životě, protože jak o tuhle jednu věc přijdete, budete na tom hodně mizerně. Na nic se příliš neupínejte. Posilujte svoji antifragilitu :). 

Pokud máte jen jeden příjem peněz a pokud nešetříte a najednou přijdete o práci, bude to pro vás možná těžké. Pokud je pro vás partnerský vztah, váš celý svět. A vy najednou o něj přijdete? Jak vám bude? Hrozně. Ale pokud budete mít po vašem boku přátele a bohatý život (různé koníčky), tak budete antifragilní ;).

♥ENN


K napsání tohohle článku mě inspirovala kniha:
GARCÍA, Héctor, Francesc MIRALLES a Veronika ŠTEFANOVÁ. Ikigai: šťastný a dlouhý život. Voznice: Leda, 2017. s. 178. ISBN 978-80-7335-501-2.

Komentáře

  1. Tak tohle slovo vidím poprvé a jsem z tvého článku unesená! :-) A musím jen a jen souhlasit! Všechno zlé je pro něco dobré, a co nám dá do života více než zkušenosti? Ať už ty špatné nebo dobré. Je třeba se z toho poučit a vzít si z chyb něco dobrého... prostě nemám k tomu co víc říct než to, co jsi už zmínila ty. :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Tohle slovo jsem tedy také asi nikdy neslyšela, ale je zajímavé. Asi přesně vím, co popisuje, sama jsem si velkou vnitřní proměnou a zesílením prošla před několika lety, po nehezkém rozchodu v době, kdy vše bylo celkově na prd, a cítila jsem se opravdu hodně zle. Ale vše zlé je pro něco dobré a já vstala jako fénix z popela a teď za to děkuju, hrozně mě to posunulo a změnilo k lepšímu.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Co si chci přečíst v roce 2023

Souhrn přečtených knih v roce 2022 doplním později. U knih v angličtině jsem se rozhodla na rok 2023 snížit počet knih, protože vím, že bude ještě méně času na čtení než v roce 2022. A protože bych si ráda půjčovala knihy v knihovně a přednost budou mít ty v českém jazyce (převážně odborné knihy), jelikož ještě nevím přesně do které knihovny budu chodit, tak většinu knih ještě doplním - i když mám udělaný počáteční průzkum více knihoven a tudíž mám i docela představu, co za knihy budu číst. K té angličtině je ještě vtipné, že první polovinu roku mám našlápnuto na to, že bych přečetla i víc než 10 ročně a najednou nějak ten zájem odpadne, tak jsem zvědavá, jestli v roce 23 to bude stejně a nebo ne.

Symboly štěstí

Tentokrát se podíváme na symboly, které jsou považovány za nositele štěstí. Níže vypsané amulety a naše osobní amulety nám dodávají důvěru, více si věříme, protože máme nakloněné k sobě vyšší síly nebo jednoduše řečeno prostě štěstí...